ads
مطبخ یار
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

کره بادام زمینی و 9 خاصیت مهم آن

چکیده کوتاه مطلب

کره بادام زمینی خمیری است که از بادام زمینی خشک و بو داده تهیه می‌شود. این کره خمیری شکل به عنوان صبحانه یا در انواع ساندویچ‌ها و نان‌های تست قابل استفاده است.
راهنمای مقاله

آجیل‌ها مواد غذایی خوشمزه و مقوی هستند که در دنیا به گونه‌های مختلف قابل استفاده بوده به طوری که هم به شکل خام، بو داده، روغن، کره، پودر و یا همراه با سایر مواد غذایی قابل استفاده هستند.

بادام زمینی یکی از انواع این آجیل‌ها می‌باشد که علاوه بر شکل بو داده، کره آن نیز بسیار خوشمزه و متداول است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به فواید و خواص کره بادام زمینی که افراد می‌توانند در هر سنی از این ماده غذایی بهره‌مند شوند.


آشنایی با کره بادام زمینی

کره بادام زمینی خمیری است که از بادام زمینی خشک و بو داده تهیه می‌شود. این کره خمیری شکل به عنوان صبحانه یا در انواع ساندویچ‌ها و نان‌های تست قابل استفاده است.

خود بادام زمینی نیز از قاره آمریکا سرچشمه گرفته است و از طریق مسافران اسپانیایی، در سراسر جهان پخش شده است. برخلاف آجیل‌های گران قیمت مانند پسته، بادام و گردو، بادام زمینی آجیلی ارزان می‌باشد که مزایای مشابه با سایر آجیل‌ها دارد.


کره بادام زمینی دارای چه مواد آلی می‌باشد؟

کره بادام زمینی غذای سالمی ‌است که سرشار از مواد مغذی و آلی مانند پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب غیر اشباع، فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامینE ، ویتامینC ، ویتامین A، سدیم، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، مس، آهن و روی است.

کره بادام زمینی سرشار از چربی‌های سالم و اشباع نشده و فاقد چربی اشباع است و می‌تواند به طور منظم مصرف شود. در واقع باید گفت افرادی که نگران از چاق شدن با بادام زمینی و کره آن هستند می‌توانند با خیالی آسوده این ماده مغذی را مصرف کنند چرا که تحقیقات نشان داده است بادام زمینی و کره آن نه تنها باعث چاقی می‌شود بلکه به افراد در کاهش وزن نیز کمک می‌کند.


فواید و خواص کره بادام زمینی برای سلامتی

علاوه بر طعمی‌ عالی، کره این آجیل خوشمزه دارای مواد مغذی است که برای بدن ضروری می‌باشد. فواید کره بادام زمینی شامل موارد زیر است:


1- منبع غنی پروتئین

کره بادام زمینی (100 گرم) حاوی مقدار زیادی پروتئین (25 تا 30 گرم) می‌باشد. پروتئین‌هایی که می‌خوریم به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند و سپس در هر سلول برای ترمیم، ساخت بدن و عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.


2- سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

بادام زمینی منبع عالی از ترکیباتی مانند رزوراترول، اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها و فیتواسترول‌ها می‌باشد که جذب کلسترول را از رژیم غذایی کاملاً متوقف می‌کند. میزان چربی موجود در کره بادام زمینی تقریباً برابر چربی موجود در روغن زیتون است که این تنها شامل چربی‌های غیر اشباع است.

از آنجایی که این چربی‌ها اشباع نشده اند، مصرف آنها (در حد اعتدال و بدون قرار دادن قلب در معرض خطر) مفید است. چربی‌های اشباع نشده در کره بادام زمینی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد کمک کرده و باعث افزایش کلسترول خوب شود.


3- از دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند

مصرف کره بادام زمینی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید می‌باشد. بادام زمینی نه تنها حاوی پروتئین است بلکه چربی‌های اشباع نشده نیز دارد. چربی‌های غیر اشباع حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند. تحقیقات در مورد مصرف بادام زمینی، کره آن و دیابت نشان داده است که مصرف کره این نوع آجیل می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.


4- منبع خوبی از ویتامین‌ها می‌باشد

کره بادام زمینی حاوی ویتامین‌های زیادی است که می‌تواند برای عملکرد صحیح بدن مفید باشد. ویتامین A موجود در آن می‌تواند برای بینایی مفید باشد، در حالی که ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریعتر زخم‌ها کمک کند.

از طرف دیگر، ویتامین E موجود در بادام زمینی و کره آن می‌تواند یک ریز مغذی بسیار مهم مورد نیاز بدن برای برطرف کردن انسداد چربی در عروق باشد.


5- خواص آنتی اکسیدانی بالقوه آن

کره بادام زمینی به دلیل وجود فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد. یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در آن رزوراترول است. رزوراترول یک آنتی اکسیدان پلی فنولیک است که در کنترل بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

6- سطح قند خون را تنظیم می‌کند

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی منبع خوبی از منیزیم (170 میلی گرم در 100 گرم) است. این مقدار 42 درصد از مقدار توصیه شده روزانه مورد نیاز بدن را تشکیل می‌دهد. منیزیم نقش مهمی‌در رشد ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و ایمنی بدن دارد. منیزیم همچنین می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و فشار خون کمک کند. وجود آن در بدن ما در بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی که برای بقای ما بسیار مهم هستند نقش دارد.


7- سطح پتاسیم بالای آن

کره بادام زمینی حاوی پتاسیم (70 میلی گرم در 100 گرم) است که به عنوان الکترولیت عمل کرده و یک عنصر متعادل کننده مایعات در بدن است. در مقایسه با سدیم، که به طور مستقیم بر سیستم قلبی عروقی فشار وارد می‌کند، پتاسیم هیچ فشاری بر سیستم قلبی عروقی وارد نمی‌کند. در واقع، پتاسیم یک عنصر دوستدار قلب است که در کره این نوع آجیل به میزان زیاد یافت می‌شود.


8- خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد

سنگ کیسه صفرا یک خطر عمده برای سلامتی در کشورهای توسعه یافته بوده که ناشی از اضافه وزن، رژیم‌های غذایی نامناسب، مصرف بعضی از داروها مانند قرص‌های ضد بارداری است.

مطالعات منتشر شده در مورد مصرف بادام زمینی و آجیل در رابطه با خطر سنگ کیسه صفرا نشان داده است که زنانی که به طور منظم انواع آجیل از جمله بادام زمینی و کره آن را مصرف می‌کردند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در آنها کاهش یافته است.


9- سرشار از فیبرهای غذایی است

بادام زمینی و کره آن هر دو فیبر غذایی بالایی دارند. یک فنجان یا تقریباً 125 گرم کره بادام زمینی 20 گرم فیبر دارد. فیبر غذایی یکی از مهمترین بخشهای رژیم غذایی ما بوده چرا که کمبود فیبر غذایی می‌تواند منجر به مشکلات و بیماریهای متعددی مانند یبوست، دیابت، کلسترول و بیماری‌های مختلف قلبی شود.


حساسیت به کره بادام زمینی

علائم حساسیت به بادام زمینی و کره آن شامل استفراغ، اسهال، درد شکم و آنافیلاکسی است. در صورت عدم درمان، شوک آنافیلاکتیک می‌تواند کشنده باشد. حدود 1 میلیون ایرانی در حال حاضر تحت تأثیر حساسیت به بادام زمینی و کره آن قرار دارند.


حقایقی جالب در مورد بادام زمینی و کره آن

  • کره این آجیل خوشمزه در دو نوع محبوب خامه ای و ترد موجود است.
  • اولین فروش کره بادام زمینی در ایالات متحده در سال 1884 انجام شد و بیشترین میزان فروش در دنیا نیز مربوط به ایالات متحده آمریکا می‌باشد.
  • توماس جفرسون و جیمی‌کارتر که هر دو به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شدند در گذشته کشاورزان بادام زمینی بوده اند.
  • ترکیب کره بادام زمینی با شکلات و شیر برای کودکان بسیار محبوب است.
 

سخن پایانی:

بادام زمینی و کره آن فواید زیادی برای سلامتی دارند که شامل کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی می‌باشد. همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون بالا و خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی و قارچی کمک کند.

ads
ads
ads

موضوعات مجله

.

آخرین مطالب مجله

.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد یا جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب
0