ads
مطبخ یار
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

11 غذای چاق کننده برای کودکان

چکیده کوتاه مطلب

غذاهای چاق کننده برای کودکان وجود دارد که چنانچه پزشک متخصص تغذیه توصیه کند می‌توان از آنها جهت افزایش میزان کالری و در نتیجه افزایش وزن کودکان استفاده نمود.
راهنمای مقاله

بیشتر کودکان به طور طبیعی و با افزایش سن وزن اضافه می‌کنند، اما اگر شما رشد وزنی را در کودک خود مشاهده نمی‌کنید ممکن است پزشک متخصص کودکان به شما پیشنهاد دهد که از غذاهای سالم و مقوی و حتی غذاهای چاق کننده برای کودک خود استفاده کنید.

با‌این حال باید توجه داشته باشید که نمی‌توانید کالری زیادی در رژیم او بگنجانید چرا که یک کودک برای رشد مناسب جسمی ‌و روحی به یک رژیم غذایی متعادل و مناسب نیاز دارد.

در ‌این مقاله شما را با 11 غذای چاق کننده برای کودکان آشنا خواهیم کرد تا با توجه به نظر پزشک متخصص تغذیه از آنها برای افزایش وزن کودک خود استفاده کنید.

 

میزان کالری دریافتی روزانه کودکان چقدر باید باشد؟

پدر و مادر همواره به دنبال کسب اطمینان هستند که ‌آیا کودکشان مواد مغذی و کالری کافی دریافت می‌کند و نیاز روزانه مواد معدنی بدن او برآورده می‌شود یا باید از غذای چاق کننده برای کودک خود استفاده کنند.

از آنجا که کودکان به طور مداوم در حال رشد هستند، اطمینان از دریافت کالری و مواد معدنی در آنها بسیار مهم است. میزان کالری دریافتی ‌ایده آل برای کودکان بسته به سن، اندازه و جنسیت کودک بین 430 تا 844 کالری در روز است.

در شش ماه اول تولد کودک، شیر مادر تنها منابع تغذیه‌ای کودک می‌باشد و بعد از آن باید غذاهای پوره شده به نوبت در رژیم غذایی کودک آورده شود.

در زیر 11 مورد از غذاهایی چاق کننده و پر کالری برای کودکان آورده شده است:

 

1- ماست، غذای چاق کننده برای کودکان

ماست می‌تواند بعد از شش ماهگی به رژیم غذایی کودک و به منظور افزایش میزان کالری دریافتی او اضافه شود. به طور معمول  100 گرم ماست مخلوط شده با میوه و غلات حاوی 100 کالری است که برای چاق شدن و افزایش وزن کودک بسیار مناسب است.

چنانچه هدف شما افزایش وزن کودک خود می‌باشد سراغ ماست بدون چربی نروید زیرا کالری کمتری دارد.

 

2-عدس، غنی از پروتئین و مناسب برای افزایش وزن کودکان

عدس آب پز دارای پروتئین و کالری زیادی است و غذای چاق کننده برای کودکان است. می‌توان آن را با برنج له کرد و به کودک داد. هضم عدس در معده کودک بسیار آسان است ضمن ‌اینکه بسیار مقوی و چاق کننده است.

 

3- زرده تخم مرغ، غذایی پرکالری برای کودکان

تخم مرغ که به دلیل داشتن کالری زیاد غذای چاق کننده برای کودکان است، سرشار از پروتئین بوده و می‌توان آن را پخته و به پوره سبزیجات یا برنج اضافه کرد.

 زرده تخم مرغ نه تنها مواد معدنی لازم برای کودک را فراهم می‌آورد بلکه به افزایش وزن کودک نیز کمک می‌کند. با‌ این حال باید از دادن زرده تخم مرغ به کودک در هشت ماه اول رشد او اجتناب شود. هنگامی‌ که کودک 8 ماهه شد، می‌توان زرده تخم مرغ را سه تا چهار بار در هفته به کودک داد.

 

4-آووکادو سرشار از چربی‌های سالم برای کودکان

آووکادو سرشار از چربی‌ها و مواد معدنی خوبی مانند پتاسیم، فولات و ویتامین‌هایE ، B ، C و K است که برای سلامتی کودک مفید است و می‌تواند به عنوان غذای چاق کننده برای کودک استفاده شود.

 آووکادو را می‌توان با میوه‌های دیگری مانند موز ترکیب کرد و به کودک داد. حدود یک هشتم فنجان آووکادو می‌تواند تا 46 کالری برای کودک تأمین کند.

 

5-موز یک غذای کامل و پرکالری برای کودکان

موز می‌تواند یک میوه تمام عیار و کامل برای کودکان باشد چرا که طعمی‌عالی دارد، همه کودکان آن را دوست دارند و  منبع عالی کلسیم و کربوهیدرات است که می‌تواند به عنوان غذای چاق کننده برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

موز را می‌توان به فرنی یا غلات اضافه کرد یا آن را له کرد و مستقیماً به کودک داد. تهیه میلک شیک موز با شیر نیز یک گزینه خوشمزه است.

 

6- کره بادام زمینی خامه‌ای بمب پروتئین برای کودکان

کره بادام زمینی حاوی پروتئین زیادی است که می‌تواند به افزایش وزن و چاق شدن کودک کمک کند. کره بادام زمینی می‌تواند روی نان پخش شده و به کودک داده شود و یا می‌توانید آن را آب کنید و همراه با غذای اصلی به کودک خود دهید.

باید توجه داشته باشید حساسیت به بادام زمینی در نوزادان و کودکان شایع است، بنابراین اگر پس از دادن آن به کودک خود علائم آلرژی مشاهده کردید، آن را قطع کرده و سریعاً با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید.

 

7-آجیل و مغزیجات، مناسب برای افزایش وزن کودکان

غذای-چاق-کننده-برای-کودکان

آجیل و مغزیجات مانند بادام یا بادام هندی سرشار از ویتامین E، چربی‌ها، پروتئین و کربوهیدرات است که به عنوان غذای چاق کننده برای کودک بسیار مناسب هستند. بادام و گردو همچنین برای بهبود قدرت حافظه کودکان بسیار مفید می‌باشند.

اطمینان حاصل کنید که در رژیم غذایی کودک شما آجیل و مغزیجات کافی وجود دارد. قبل از ‌اینکه آجیل را در رژیم غذایی روزانه کودک خود قرار دهید، باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما به هیچ یک از آجیل‌ها حساسیت ندارد.

همچنین از دادن قطعات بزرگ آجیل به کودک خودداری کنید زیرا ممکن است در بلع و هضم آن مشکل‌ ایجاد کند.

 

8-ماهی و گوشت غذایی چاق کننده برای کودکان

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای رشد و افزایش وزن کودک بسیار مهم است. گوشت از نظر تغذیه‌ای نیز حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی است. ماهی و گوشت غذای چاق کننده برای کودکان محسوب می‌شوند که می‌توان آن‌ها را پس از پخت صحیح به کودکان داد.

 

9- سیب زمینی سرشار از کالری برای کودکان

سیب زمینی به دلیل داشتن بتاکاروتن و گلوگز طبیعی غذای چاق کننده برای کودک است که به افزایش وزن او کمک می‌کند. سیب زمینی را می‌توان آب پز یا له کرد و مستقیماً به کودک داد یا به میوه‌ها و سبزیجات دیگر اضافه کرد و همراه با آنها به کودک داد. سیب زمینی با سوپ و شیر سازگار است و با‌این دو ترکیب خوشمزه و سالمی ‌را ‌ایجاد می‌کند.

 

10-عصاره جوانه گندم مکمل غذای کودک

عصاره جوانه گندم عصاره‌ای از مغز گندم است که بسیار مغذی و منبع خوبی از کالری برای کودکان است که می‌تواند به عنوان مکمل و غذای چاق کننده برای کودک محسوب شود.

جوانه گندم یا عصاره آن می‌تواند بخشی از هر غذای کودک باشد که برای کودک تهیه می‌شود.‌ این ماده را می‌توان به غذاهای معمولی یا انواع پوره اضافه کرد و بخشی از برنامه روزانه کودک را تشکیل داد.

 

11- میوه‌ها و سبزیجات، موثرترین گروه غذایی برای کودکان

شاید اساسی‌ترین و در عین حال موثرترین گروه‌های غذایی برای کودکان، میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد. سبزیجات و میوه‌ها مواد غذایی ضروری هستند که باید بخشی از برنامه غذایی کودک، چه برای رشد و چه برای افزایش وزن او باشند. سبزیجاتی مانند کدو، اسفناج، هویج و چغندر را می‌توان له کرد و به صورت پوره درآورد و به کودک داد.

 

سخن پایانی:

رژیم غذایی کودک باید با مشورت پزشک و متخصص تغذیه به دقت برنامه ریزی شود و چنانچه نیاز بود متخصص تغذیه غذای چاق کننده برای کودک توصیه می‌کند. با رشد کودک، ترکیب انواع غذا نیز باید متناسب با میزان رشد او باشد و نیازهای غذایی کودک در حال رشد را برآورده کند.

کالری قسمت مهمی ‌از رژیم غذایی کودک است که باید با توجه به سن، وزن و اندازه متعادل شود. همچنین باید در نظر داشت که از دادن کالری اضافی به کودک جلوگیری شود.

ads
ads
ads

موضوعات مجله

.

آخرین مطالب مجله

.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد یا جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب
0