ads
مطبخ یار
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

موز: از فواید تا حقایق این میوه خوشمزه

چکیده کوتاه مطلب

موز میوه ای است از خانواده توت ها که به دلیل داشتن مواد مغذی محتلفی برای بهبود وضعیت قلب، جلوگیری از دیابت بارداری بسیار مفید است.
راهنمای مقاله

معرفی موز

موز یکی از میوه های جذاب جهان است. تحقیقات نشان داده اند که موز انواع تورم را کاهش می دهد، از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می کند، به کاهش وزن کمک می کند، سیستم عصبی را تقویت می کند و به تولید گلبول های سفید کمک می کند که همه به دلیل سطح بالای ویتامین B6 موجود در موز است.

موز سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند ما را از رادیکال های آزاد که روزانه با آنها در تماس هستیم محافظت کند.

موز میوه ای مفید؛ از سبز تا سیاه

آزمایشات روی موز حاکی از آن است که حتی موزهای سبز نارس نیز خواص منحصر به فرد خود را دارند. موزهای نارس ممکن است در کنترل مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال و زخم معده کمک کنند و همچنین کلسترول و فشار خون را کاهش دهند. برخی مطالعات حاکی از آن است که لکتین های موجود در موز سبز نارس می تواند درمانی برای بیماران HIV فراهم کند.

از طرفی دیگر با سیاه شدن موز میزان مواد مغذی در موز افزایش می یابد. بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 در تحقیقات علوم و فناوری مواد غذایی منتشر شد، موزهای دارای لکه های تیره و سیاه هشت برابر مفید تر از موزهای پوست سبز هستند.

موز مفید برای سلامت قلب

 موز مملو از پتاسیم می باشد که مانند سیب برای سلامتی قلب مفید است. پتاسیم یک الکترولیت معدنی است که جریان الکتریسیته را در بدن شما جریان می دهد و برای تپش قلب شما لازم است.

یک آزمایش حیوانی در سال 2017 که توسط محققان دانشگاه آلاباما انجام شد، نشان داد که پتاسیم موجود در موز با اثرات شریانی ارتباط دارد. احتمال سفت شدن عروق با افزایش پتاسیم خون کاهش می یابد.

در این مطالعه موش هایی که رژیم کم پتاسیم داشتند، شریانهای سخت تری نسبت به موشهایی داشتند که مقدار مناسب پتاسیم مصرف می کردند. سختی شریانی در انسان با بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است.

علاوه بر پتاسیم بالای این میوه سطح پایین سدیم آن نیز می تواند به محافظت از سیستم قلبی عروقی شما در برابر فشار خون کمک کند.

تاثیر موز در کاهش افسردگی و بهبود خلق و خوی

موز به دلیل سطح بالای تریپتوفان می تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد. تریپتوفان در بدن باعث افزایش ترشح سروتونین (هورمون شادی) می شود.

به علاوه، ویتامین B6  موجود در موز می تواند به شما در بهبود خواب کمک کند و سطح بالای منیزیم آن به آزادی عضلات کمک می کند.

موز برای کاهش وزن و سلامت روده 

موز سرشار از فیبر است که می تواند به  شما در رسیدن به تعادل وزنی  و ویتامین B6  آن در کاهش وزن به شما کمک کند. یک عدد از این میوه می تواند تقریباً 10 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه شما را تأمین کند.

به طور کلی می توان گفت موز یک میوه عالی برای کاهش وزن است زیرا طعم شیرین و سنگین بودن آن به مهار هوس های غذایی کمک می کند.

موز همچنین سرشار از نشاسته است که می تواند برای سلامت رورده بسیار مفید باشد و قند خون را کنترل کند. نشاسته باعث افزایش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده می شود که برای سلامت روده لازم هستند.

موز مناسب ترین میوه برای تمرینات ورزشی

برای تأمین انرژی تمرینات ورزشی موز می تواند از نوشیدنی های ورزشی بسیار موثرتر باشد. مطالعه ای که در سال 2012 در مجله PLOS One منتشر شد، دوچرخه سوارانی را که هر 15 دقيقه یکبار با نوشیدنی های ورزشی انرژی خود را تامین می کردند با ورزشكاراني كه با يك موز و کمی آب انرژی خود را تامین می کردند مورد بررسی و مقایسه قرار داد.

نتایج این مطالعه نشان داد که زمان عملکرد ورزشکاران و فیزیولوژی بدن در هر دو مورد یکسان است. اما سروتونین و دوپامین این میوه باعث شده بود عملکرد کلی بدن در دوچرخه سوارانی که تنها موز و آب خوردند، بهبود یابد.

موز برای سلامتی چشم

نه تنها هویج بلکه موز نیز در بهبود بینایی می تواند موثر باشد. این میوه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A می باشد که برای محافظت از چشم، حفظ دید طبیعی و بهبود بینایی در شب ضروری است. ویتامین A حاوی ترکیباتی است که غشای اطراف چشم شما را حفظ می کند. مصرف این میوه همچنین می تواند از بیماری ماکولا که بینایی مرکزی را دچار اختلال می کند جلوگیری کند.

موز برای استحکام استخوان ها

موز 2

ممکن است موز سرشار از کلسیم نباشد، اما همچنان برای استحکام استخوان ها مفید است. این میوه خوشمزه سرشار از کربوهیدرات هایی است که توانایی بدن در جذب کلسیم را افزایش می دهد.

موز برای پیشگیری از سرطان

برخی شواهد نشان می دهد که موز به دلیل مقادیر بالای ترکیبات فنلی آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می دهد.

زنانی که در هفته چهار تا شش عدد از این میوه می خورند خطر ابتلا به سرطان کلیه را در خود به نصف کاهش می دهند.

موز و تاثیر آن در بارداری

موز به دلیل داشتن سطح بالای پتاسیم به سلامتی فرد در حین بارداری و منیزیم و تریپتوفان موجود در آن به جلوگیری از دیابت در دوران بارداری کمک می کند.

 کمبود خواب در دوران بارداری می تواند منجر به دیابت بارداری شود اما منیزیم و تریپتوفان این میوه می تواند باعث افزایش آرامش شما در خواب شبانه شود.

خطرات مصرف بیش از حد موز

خوردن بیش از حد موز به دلیل داشتن مقادیر زیادی تریپتوفان و همچنین اسید های آمینه ممکن است باعث سردرد و خواب آلودگی شود. موزهای رسیده بیش از سایر موزها حاوی اسیدهای آمینه و تریپتوفان هستند.

علاوه بر آن موز یک میوه شیرین است، بنابراین خوردن زیاد و عدم رعایت اصول بهداشتی مربوط به دندان پس از مصرف آن می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها شود.

پوست موز: خوراکی یا سمی؟

بزرگترین خطر پوست موز تنها می تواند لغزش روی آن باشد. پوست موز نه تنها  سمی نیست بلکه خوراکی و مملو از مواد مغذی هستند. پوست این میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6 ، B12 ، فیبر، پروتئین، منیزیم و پتاسیم است.

 پوست موز همچنین دارای ترکیبات مختلف فعال زیستی مانند پلی فنول ها، کاروتنوئیدها و سایر ترکیبات است که می تواند به رفع خارش و التهاب، مانند گزش کمک کند.

قبل از خوردن پوست این میوه به دلیل سموم دفع آفات که ممکن است در باغ های موز بر روی این میوه پاشیده شود، شستشوی دقیق آن ضروری است. پوست موز معمولاً به صورت پخته، آب پز یا سرخ شده سرو می شود.

 بهترین روش مصرف پوست این میوه این است که همراه با میوه های دیگر در مخلوط کن مخلوط کرده و سپس میل کرد.

 حقایقی درباره موز

– موز اولین میوه کشت شده در جهان می باشد. باستان شناسان شواهدی از کشت این میوه در گینه نو تا 8000 سال قبل از میلاد مسیح پیدا کرده اند.

– در طبقه بندی میوه ها، موز در دسته توت ها قرار می گیرد و در واقع نوعی توت است.

– طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) تقریباً 1000 نوع گونه موز وجود دارد که از جمله آنها می توان به گروس میشل، کلون، موز وحشی و یا کاوندیش اشاره کرد. گونه گروس میشل موز طعم بهتری در میان سایر گونه ها دارد ولی گونه کاوندیش، مقاوم ترین گونه این میوه است.

– اکوادور بزرگترین تولید کننده موز در سراسر جهان است و پس از آن فیلیپین در رتبه دوم قرار دارد. موز در سایر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکا و همچنین جزایر قناری و استرالیا نیز تولید می شود.

– موزهای وحشی در سراسر جنوب شرقی آسیا رشد می کنند، اما بیشتر آنها برای انسان قابل خوردن نیست چرا که حاوی دانه های سخت هستند.

– هری بلافونته خواننده اروپایی با بهره گیری از کلمه موز در اولین آلبوم خود به نام “آواز قایق موزی” بیش از یک میلیون نسخه فروش موفق را به نام خود ثبت کرد.

-موز یکی از محبوب ترین میوه ها در رژیم آمریکایی است.

ads
ads
ads

موضوعات مجله

.

آخرین مطالب مجله

.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد یا جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب
0