ads
مطبخ یار
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

چاقی ناشی از استرس چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

چکیده کوتاه مطلب

چاقی ناشی از استرس از رایج ترین نوع افزایش وزن در ایران و سایر کشورهای جهان است که با افزایش سطح کورتیزول و زیاد شدن اشتها همراه است
راهنمای مقاله

استرس به عنوان شایع ترین علل افزایش وزن در ایران و جهان شناخته شده است. متأسفانه ، تمام این استرس های اضافی می توانند منجر به افزایش وزن و چاقی شوند.

ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید ، اما استرس می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی بدن شما بگذارد.از عضلات تنگ و سردرد گرفته تا احساس تحریک ، خستگی مفرط و خارج از کنترل. استرس بر سلامت جسمی ، روحی و روانی شما تأثیر می گذارد.

در بسیاری از موارد ، تأثیرات استرس را بلافاصله احساس خواهید کرد. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که بدن شما به استرس پاسخ می دهد ، مانند افزایش وزن، که ممکن است تاثیر آن کمی زمان بر باشد.

به گفته دکتر چارلی سلتزر ، پزشک کاهش وزن و درمان گر چاقی ناشی از استرس ، بدن شما با افزایش سطح کورتیزول ، که بدن را برای “جنگ یا فرار” آماده می کند ، به استرس پاسخ می دهد.

کورتیزول ، یک هورمون استرس است که توسط غدد فوق کلیه آزاد می شود و در پاسخ به تهدید افزایش می یابد. وقتی بدنتان دیگر تهدیدی را درک نکند ، سطح کورتیزول به حالت عادی برمی گردد. اما اگر استرس همیشه وجود داشته باشد، بدن شما  بیش از حد در معرض کورتیزول قرار می گیرد، که به گفته سلتزر یک مشکل جدی است چرا که کورتیزول یک محرک جدی اشتها است.

همچنین این هورمون باعث می شود سوخت و ساز بدن کاهش یابد. در مطالعه ای نشان داده شده است که زنانی که در طی یک شبانه روز یک یا چند عامل استرس زا را تجربه کرده اند، 104 کالری کمتر از زنانی که استرس نداشته اند، سوزانده اند.

این مطالعه نشان داد نه تنها هورمون استرس(کورتیزول) سرعت متابولیسم بدن را کاهش می دهد، بلکه نتایج نشان می دهد که زنان استرس دار سطح انسولین بیشتری داشته اند.

خطرات چاقی ناشی از استرس چیست؟

هنگامی که استرس به اوج خود می رسد یا کنترل آن دشوار می شود، عواقب جدی تر و طولانی مدتی را برای سلامتی می تواند ایجاد کند.

افسردگی، فشار خون بالا، بی خوابی، بیماری های قلبی، اضطراب و چاقی همه با استرس مزمن درمان نشده ارتباط دارند.

خطرات مرتبط با چاقی ناشی از استرس عبارتند از:

فشار خون بالا

دیابت

بیماری قلبی

سکته

مشکلات جنسی

کاهش عملکرد ریه

افزایش درد مفاصل

علاوه بر این، شواهدی از ارتباط بین چاقی و برخی سرطان ها مانند سرطان لوزالمعده، مری ، روده بزرگ ، پستان و کلیه وجود دارد.

چگونه چاقی ناشی از استرس تشخیص داده می شود؟

تنها راه شناختن اینکه آیا افزایش وزن شما به استرس مربوط می شود مراجعه به پزشک است.

سلتزر توضیح می دهد: “این به این دلیل است که افزایش وزن ناشی از استرس فقط با گرفتن شرح حال دقیق و ردگیری سایر موارد مانند عملکرد تیروئید قابل تشخیص است.”

استرس در مقطعی بر همه ما تأثیر می گذارد، اما بعضی از افراد ممکن است چندین بار در روز آن را تجربه کنند.

هنگامی که احساس استرس می کنید ، چندین راهکارکوچک و کاربردی وجود دارد که می توانید برای ایجاد آرامش انجام دهید ، از جمله:

به مدت 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید

بیرون بروید و از طبیعت لذت ببرید

بدن خود را با غذای سالم تغذیه کنید

تلفن به یک دوست

از خانواده کمک بخواهید

گوش دادن به موسیقی

کتاب خواندن

یک ساعت زودتر بخواب

10 دقیقه تنفس عمیق را تمرین کنید

کافئین را برای مدتی تعطیل کنید

درمان چاقی ناشی از استرس

درمان و کنترل افزایش وزن مرتبط با استرس با مراجعه به مطب پزشک تغذیه برای بحث در مورد نگرانی های شما شروع می شود. پس از یک معاینه دقیق ، آنها سایر مشکلات سلامتی شما را رد گیری می کنند و به شما کمک می کنند تا طرحی برای کنترل وزن و کاهش استرس خود داشته باشید.

همچنین آنها می توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه غذایی متناسب با نیازها و سطح استرس تان برای خود داشته باشید. علاوه بر آن ممکن است متخصص تغذیه شما را برای تهیه استراتژی هایی برای کنترل استرس تان به یک روانشناس معرفی کند.

و سرانجام ، اگر استرس شما به اضطراب یا افسردگی مزمن مربوط باشد، ممکن است پزشک در مورد تجویز دارو با شما صحبت کند.

با درمان مناسب ، از جمله مداخلات پزشکی و اصلاح سبک زندگی ، می توانید سطح استرس خود را کاهش دهید. شما می توانید با کاهش دادن افزایش وزن ناشی از استرس احتمال ایجاد یک بیماری در طولانی مدت را کاهش دهید.

 همان طور که گفته شد روش های ساده و موثری برای کاهش عوامل استرس زا در روز و در نتیجه کنترل وزن و درامان ماندن از چاقی ناشی از استرس وجود دارد.

با ورزش منظم، انتخاب مواد غذایی سالم  مراقبه ذهن آگاهی و به حداقل رساندن لیست کارهای خود، می توانید استرس را کاهش داده و با پرسیدن چند سوال کلیدی وزنتان را کنترل کنید.

ads
ads
ads

موضوعات مجله

.

آخرین مطالب مجله

.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد یا جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب
0