ads
مطبخ یار
0
No products in the cart.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بایدها و نبایدها در رژیم غذایی بارداری

چکیده کوتاه مطلب

رژیم غذایی بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سلامت مادر و کودک به آن بستگی دارد. زنان باردار باید کلسیم، اسید فولیک، آهن و پروتئین بیشتری مصرف کنند.
راهنمای مقاله

یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی ‌از یک سبک زندگی سالم است اما اهمیت آن در دوران بارداری افزایش می‌یابد. تغذیه سالم در دوران بارداری به رشد کودک و سلامت مادر کمک می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی رژیم غذایی بارداری می‌پردازیم.

 

اهمیت رژیم غذایی بارداری چیست؟

یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای جنین مهم است، زیرا تغذیه مادر منبع اصلی تغذیه و رشد کودکش است. رژیم غذایی بارداری باید شامل انواع غذاها و نوشیدنی‌های سالم باشد تا مواد مغذی مهمی ‌را که جنین برای رشد و تکامل به آن نیاز دارد، تامین کند.

یک زن باردار به کلسیم، اسید فولیک، آهن و پروتئین بیشتری نسبت به سایر زنان نیاز دارد. زنان باردار هم‌چنین برای دریافت برخی از مواد مغذی که به سختی از طریق مواد غذایی به دست می‌آید، مانند اسید فولیک و آهن نیاز به مصرف روزانه ویتامین در دوران بارداری دارند.

رژیم غذایی بارداری باید شامل مواد غذایی زیر باشد:

میوه و سبزیجات

رژیم غذایی بارداری باید شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری اهمیت بیشتری دارد. زنان باردار باید میوه و سبزیجات فراوان بخورند زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی و هم‌چنین فیبر را فراهم می‌کند که به هضم غذا کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

 

لبنیات

رژیم-غذایی-در-بارداری

لبنیات جز جداناپذیر در رژیم غذایی بارداری است. مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست در این دوران مهم هستند زیرا حاوی کلسیم، پروتئین، ویتامین D و سایر مواد مغذی مورد نیاز مادر و کودک است. البته باید دقت شود تا حد امکان انواع کم چرب یا بدون چربی محصولات لبنی انتخاب شود.

 

غذاهای نشاسته‌ای( کربوهیدرات‌ها)

غذاهای نشاسته‌ای منبع مهمی ‌از انرژی، ویتامین‌ها و فیبر هستند که کمک می‌کند تا بدون مصرف موادغذایی زیاد احساس سیری ایجاد شود. از جمله غذاهای نشاسته‌ای می‌توان به نان، سیب زمینی، برنج، ذرت، جو و… اشاره کرد.

 

اسید فولیک

اسید فولیک که فولات نیز نامیده می‌شود همان ویتامین B9 است که باید در رژیم غذایی بارداری گنجانده شود. مصرف فولات برای کمک به جلوگیری از نقص‌های مادرزادی در مغز و نخاع کودک که به عنوان نقص عصبی شناخته می‌شود، بسیار مهم است. از جمله مواد غذایی حاوی اسید فولیک می‌توان به تخم مرغ، سبزیجات برگ‌ دار، گریپ فروت، آجیل و… اشاره کرد.

 

کلسیم

کلسیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم در رژیم غذایی بارداری است چرا که برای تشکیل استخوان‌های جنین اهمیت دارد. اگر یک زن باردار کلسیم کافی مصرف نکند، این ماده معدنی از ذخایر مادر در استخوان‌های او گرفته شده و به جنین داده می‌شود تا نیازهای اضافی دوران بارداری را برآورده کند. از جمله منابع غذایی حاوی کلسیم می‌توان به شیر، ماست، پنیر، آب‌ میوه‌ها، سبزیجات برگ‌ دار و… اشاره کرد.

 

آهن

رژیم-غذایی-در-بارداری

زنان باردار به 27 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند که دو برابر میزان مورد نیاز سایر زنان است. مقادیر بیشتری از این ماده معدنی برای ساختن خون بیشتر به منظور تامین اکسیژن جنین مورد نیاز است.

اگر یک زن باردار آهن کمی دریافت کند، ممکن است دچار کم خونی شود، وضعیتی که منجر به خستگی و افزایش خطر عفونت می‌شود. بنابراین در رژیم غذایی بارداری باید آهن به اندازه کافی تامین شود. از جمله منابع غذایی حاوی آهن می‌توان به گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و… اشاره کرد.

 

پروتئین

باید در رژیم غذایی بارداری از منابع پروتئینی مناسب برای حمایت از رشد کودک استفاده شود چرا که در طول بارداری پروتئین بیشتری مورد نیاز است. زنان باردار حداقل باید 60 گرم پروتئین در روز مصرف کنند.

پروتئین را می‌توان یک ماده مغذی سازنده توصیف کرد، زیرا به ساخت اندام‌های مهم جنین مانند مغز و قلب کمک می‌کند. از منابع غذایی حاوی پروتئین می‌توان به گوشت بدون چربی، مرغ، لوبیا، تخم مرغ، آجیل و… اشاره کرد.

 

مصرف چه مواد غذایی باید در رژیم غذایی بارداری محدود شود؟

مصرف برخی از مواد غذایی باید در رژیم غذایی بارداری محدود شود زیرا مقادیر زیاد آن‌ها می‌تواند بر روی مادر و یا جنین در حال رشد اثر منفی داشته باشد. از جمله مواد غذایی که لازم است در دوران بارداری محدود شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کافئین

به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف کافئین را به 200 میلی گرم در روز محدود کنند چرا که مصرف زیاد کافئین می‌تواند مانع از رشد کامل جنین شود.

 

ماهی‌های بزرگ (به دلیل دارا بودن جیوه)

جیوه یک عنصر سمی است که می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. ماهی‌های بزرگ دریایی مانند شاه ماهی حاوی سطوح بالا جیوه است که باید از مصرف آن در دوران بارداری خودداری شود.

 

مواد لبنی غیر پاستوریزه

به طور کلی باید از مصرف شیر، پنیر و مواد غذایی غیر پاستوریزه خودداری شود چرا که می‌تواند حاوی باکتری‌های خطرناکی برای مادر و جنین باشد.

 

تخم مرغ، گوشت و ماهی خام

از مصرف ماهی، تخم مرغ و گوشت خام در رژیم غذایی بارداری باید خودداری شود زیرا می‌تواند منجر به ایجاد آلودگی و بیماری شود.

 

سخن آخر

رژیم غذایی بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که سلامت مادر و کودک به آن بستگی دارد. زنان باردار باید کلسیم، اسید فولیک، آهن و پروتئین بیشتری مصرف کنند که لازم است توسط مواد غذایی حاوی آن‌ها در رژیم غذایی تامین شود.

منبع:https://www.nhs.uk

ads
ads
ads

موضوعات مجله

.

آخرین مطالب مجله

.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد یا جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه مطلب
0