ads
مطبخ یار
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بهترین برنامه غذایی برای افزایش قد چیست؟

چکیده کوتاه مطلب

برنامه غذایی برای افزایش قد لازم است مرغ، تخم مرغ، سبزی‌های برگ دار، شیر، ماست و... قرار گیرد تا باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها و در نتیجه افزایش قد فرد شود.
راهنمای مقاله

داشتن قد بلند را می‌توان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جذابیت و اعتماد به نفس دانست. اگرچه ژنتیک تاثیر مهمی در رشد و اندازه قد دارد اما رژیم غذایی نیز می‌تواند اثرگذار باشد. از این رو در ادامه به بررسی برنامه غذایی برای افزایش قد می‌پردازیم.

 

منظور از برنامه غذایی برای افزایش قد چیست؟

ژن‌ها نقش اساسی در تعیین قد افراد دارند، اما برخی از عوامل خارجی مانند تغذیه نیز به طور قابل توجهی بر قد فرد تاثیر می‌گذارد.

اگرچه نمی‌توان طرح کلی ژنتیکی یک فرد را تغییر داد، اما می‌توان با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و تغییرات در سبک زندگی، باعث رشد بهتر شد.

مواد مغذی ضروری در برنامه غذایی برای افزایش قد شامل پروتئین، ویتامین D، ویتامین A و کلسیم است که باید به کمک موادغذایی حاوی آن‌ها تامین شود. در برنامه غذایی برای افزایش قد لازم است موادغذایی زیر گنجانده شود:

 

1- مرغ

وقتی صحبت از برنامه غذایی برای افزایش قد می‌شود، مرغ در بالای لیست این برنامه غذایی قرار می‌گیرد. چرا که به ساختن توده بدن، بافت‌ها و ماهیچه‌ها کمک کرده و درنتیجه باعث افزایش قد می‌شود.

مرغ ویتامین B کمپلکس، مقدار زیادی پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می‌کند. علاوه براین بر تشکیل و رشد استخوان تأثیر می‌گذارد زیرا حاوی اسید آمینه‌ای به نام تورین است.

 

2- بادام

بادام یکی از مغزهای خوشمزه‌ای است که می‌تواند در برنامه غذایی برای افزایش قد قرار گیرد چرا که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد قد است.

بادام سرشار از ویتامین E است که کمبود این ویتامین می‌تواند با عوارض جانبی جدی، از جمله توقف رشد در کودکان همراه باشد.

 

3- لوبیا

لوبیا یکی از موارد مهم در برنامه غذایی برای افزایش قد است چرا که بسیار مغذی بوده و منبع غنی پروتئین است. پروتئین، رشد کودکان را تنظیم می‌کند.

لوبیا هم‌چنین سرشار از آهن و ویتامین‌های B است که می‌تواند به محافظت در برابر کم خونی کمک کند. نه تنها آهن برای رشد بافت‌ها مورد نیاز است، بلکه کم خونی ناشی از فقر آهن نیز می‌تواند منجر به تاخیر رشد در کودکان شود.

 

4- سبزی‌های برگ دار

رژیم غذایی برای افزایش قد

سبزی‌های برگ دار مانند اسفناج، کلم و کلم پیچ حاوی مواد مغذی فراوانی مانند ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم بوده که لازم است در برنامه غذایی برای افزایش قد قرار گیرد.

سبزی‌های برگ دار هم‌چنین سرشار از ویتامین K هستند که می‌تواند باعث تراکم استخوان و در نتیجه باعث رشد بهتر فرد شود.

 

5- ماست

ماست منبع خوبی از چندین ماده مغذی کلیدی مانند پروتئین است که برای رشد مهم هستند. انواع خاصی از ماست‌ها حاوی پروبیوتیک بوده که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب می‌شود. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ماست های پروبیوتیک‌ می‌تواند به افزایش رشد در کودکان کمک کند.

 

6- تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مواد غذایی مهم برای افزایش قد بوده چرا که غنی از پروتئین است. به علاوه تخم مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری برای رشد مانند ویتامین D می‌باشد.

 

7- موز

موز دارای مواد مغذی برای افزایش قد است، بنابراین می‌تواند انتخابی مناسب برای اضافه شدن به برنامه غذایی برای افزایش قد باشد. این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

 

8- بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد غذایی غنی از پروتئین است که نه تنها بافت‌ها و استخوان‌ها را ترمیم می‌کند، بلکه قد را به سرعت افزایش می‌دهد.

مصرف روزانه حداقل 50 گرم بلغور جو دوسر برای صبحانه برای افرادی که می‌خواهند قد بلندی داشته باشند توصیه می‌شود.

 

9- توت‌ها

رژیم غذایی برای افزایش قد

انواع توت‌ها مانند زغال اخته، توت فرنگی، شاه توت و تمشک همگی سرشار از مواد مغذی مهم هستند که می‌تواند در برنامه غذایی برای افزایش قد قرار گیرد.

توت‌ها سرشار از ویتامین C بوده که باعث رشد سلولی و ترمیم بافت می‌شود. ویتامین C هم‌چنین سنتز کلاژن را افزایش داده که فراوان‌ترین پروتئین در بدن است.

مطالعات نشان می‌دهد که کلاژن می‌تواند تراکم استخوان را افزایش داده و سلامت استخوان را بهبود بخشد، درنتیجه باعث افزایش قد می‌شود.

 

10- ماهی

ماهی‌ها به ویژه ماهی‌های چرب مانند سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد و نمو ضروری بوده و برای سلامت قلب مفید هستند.

ماهی سالمون به طور کلی برای رشد قد توصیه می‌شود زیرا دارای مقادیر زیادی پتاسیم، سلنیوم، ویتامین‌های گروه B، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند در سلامت استخوان نقش داشته باشند. به علاوه، سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند با افزایش خطر مشکلات خواب در کودکان مرتبط باشد که بر رشد تأثیر منفی می‌گذارد.

 

11- شیر

شیر تمام مواد مغذی لازم برای رشد قد را دارد و باید در برنامه غذایی برای افزایش قد هر کودک در حال رشدی گنجانده شود. شیر دارای مقادیر زیادی کلسیم است که نه تنها باعث افزایش قد می‌شود بلکه به رشد و حفظ استخوان‌های قوی کمک می‌کند.

 

12- هویج

هویج سبزیجاتی است که به کودکان کمک می‌کند تا قد بلندتر شوند زیرا مقادیر بالایی ویتامین A دارد. علاوه بر این هویج منبع غنی ویتامین C است که باعث می‌شود کلسیم در استخوان‌ها حفظ شود.

 

سخن آخر

ژنتیک تاثیر مهمی در تعیین میزان قد دارد اما تغذیه نیز می‌تواند به صورت دیگری بر روی آن اثر گذارد. در برنامه غذایی برای افزایش قد لازم است مرغ، تخم مرغ، سبزی‌های برگ دار، شیر، ماست و… قرار گیرد تا باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها و در نتیجه افزایش قد فرد شود.

منبع:https://www.healthline.com

ads
ads
ads

موضوعات مجله

.

آخرین مطالب مجله

.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد یا جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه مطلب
0