ads
مطبخ یار
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

غلات و اهمیت آن در رژیم غذایی

چکیده کوتاه مطلب

استفاده از غلات در رژیم غذایی از زمان های قدیم ، منبع اصلی تمام مواد مغذی لازم برای بدن بوده است.مطالعات مربوط به غلات نشان می دهد که هیچ گروه غذایی دیگری قادر به تهیه تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان نیست. بعد از خواندن این مقاله با خواص این ماده غذایی بیشتر آشنا می شوید.
راهنمای مقاله

فواید غلات در مقابل گوشت

دریافت انرژی از مصرف غذاهای گیاهی مانند غلات ، بهتر از دریافت آن از غذاهایی با منشاء حیوانی است. از جمله مزایای غلات در مقایسه با مواد غذایی حاصل از گوشت موارد زیر است:

غلات حاوی کلسترول نیستند ، بنابراین در بروز بسیاری از بیماری های گردش خون تأثیرندارند.
    غلات فاقد اسید اوریک هستند ، اسید مسئول حمله به مفاصل و ایجاد دردهای زیادی برای بیماران نقرس یا مبتلایان به آرتریت هستند.
    چربی های موجود در غلات ، اشباع نشده هستند. آنها در حبوبات و انواع جوانه ها وجود دارند و بسیار مفیدتر از بسیاری از چربی های حیوانی هستند که اشباع شده می باشند.
    میزان سموم غلات همیشه کمتر از گوشت است. غلات ممکن است حاوی محصولات محافظت کننده گیاهی نامطلوب باشند اما حیوانات علاوه بر سموم  گیاهانی که خود از آنها می خورند مجبور به خوردن مواد دیگری هستند که می توانند برای سلامتی انسان مضر باشند مانند هورمون ها ، آنتی بیوتیک ها و …

غلات چه نوع کربوهیدراتی دارند؟

کربوهیدرات موجود در غلات نشاسته است. نشاسته در بدن به گلوکز که برای  سوراندن و دادن انرژی به سلول استفاده می شود تبدیل می شود.

جذب این کربوهیدرات ها به تدریج انجام می شود به گونه ای که این نوع مواد غذایی می توانند سطح قند خون را متعادل نگه دارند. بنابراین غلاتی نظیر حبوبات برای بیماران دیابتی مناسب هستند زیرا سطح قند خون را بهتر تثبیت می کنند.

غلات یک گروه غذایی غنی از فیبر

غلات سبوس دار (فرآوری نشده) از فیبر بسیار غنی هستند. فیبر عمدتا در لایه های بیرونی دانه یافت می شود. (فرآوری شامل از بین بردن لایه بیرونی برای دانه ها است).

با پالایش یا فرآوری دانه ها ، فیبر از بین می رود. فیبر به ازای هر 100 گرم وزن غلات پالایش شده فقط کمی بیش از 2 گرم می باشد.

نقش فیبر در کنترل یبوست ، کاهش سطح کلسترول خون و همچنین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ بسیار مهم می باشد.بعد از جذب شدن فیبر سریعتر تخلیه روده انجام می شود و سموم موجود در مدفوع ، از روده بیرون می رود.

غلات در جلوگیری از سرطان پستان در زنان و سرطان پروستات در مردان بسیار حائز اهمیت می باشد. بعضی از غلات از جمله گندم حاوی لینان هستند برخی دیگر مانند جو غنی از اسید لاکتون هستند. این ترکیبات مانع از رشد استروژن های انسانی می شوند که باعث رشد سلول های سرطانی هستند.

غلات سرشار از ویتامین ها مواد معدنی و پروتئین هستند

غلات سرشار از ویتامین E  می باشد . ویتامین E یک آنتی اکسیدان قدرتمند است به همین دلیل در سم زدایی سلول ها نقش دارد.ترکیب این ویتامین با لینگان باعث خنثی شدن رادیکال های آزادی می شود که باعث آسیب به بدن می شوند.

 نشان داده شده است که مصرف منظم دانه ها در برابر بیماری های قلبی ، جلوگیری از تخریب سلول های مغزی که باعث ایجاد آلزایمر یا سایر اشکال زوال عقل می شود ، از چشم در برابر کاهش بینایی یا ایجاد آب مروارید محافظت می کند.

غلات همچنین غنی از ویتامین B هستند. ویتامین B در درجه اول وظیفه حفظ اعصاب ، مراقبت از سلامت ذهن و تقویت استحکام استخوان ها را به عهده دارد. بعنوان مثال ذرت سرشار از ویتامین B 9 (اسید فولیک) است که برای رشد صحیح استخوان جنین لازم است.

غلات حاوی چه نوع مواد معدنی هستند؟

در صورت عدم پالایش غلات مواد معدنی کافی در آنها وجود دارد ، زیرا مواد معدنی موجود در آنها در لایه های بیرونی دانه ظاهر می شوند.

مواد معدنی اصلی غلات آهن ، منیزیم و کلسیم هستند. به عنوان مثال جو دوسر سرشار از آهن است که برای جلوگیری از کم خونی و کلسیم مورد نیاز است همچنین برای تشکیل استخوان ها و دندان ها بسیار مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. به همان اندازه مهم برای حفظ ضربان قلب و عملکرد مناسب ماهیچه ها و در سلامت استخوان و سیستم گردش خون است.

 کمبود آن می تواند به فشار خون بالا ، آریتمی ، مشکلات کلیوی ، اسهال یا ریزش مو منجر شود.

علاوه بر این سه ماده معدنی اصلی ، غلات حاوی پتاسیم است که برای نگهداری مایعات بین سلولی و همچنین برای کنترل فشار خون بسیار مناسب است. (برنج از این ماده معدنی بسیار غنی است)

غلات

غلات حاوی چه پروتئین هایی هستند؟

غلات غنی از پروتئین هستند. این پروتئین ها در توده داخلی یا آندوسپرم یافت می شوند. پروتئین غلات به دلیل کمبود برخی اسیدهای آمینه ضروری نظیر لیزین ، مانند پروتئین گوشت کامل نیست.

با این حال می توان آنها را با دیگر غذاهای گیاهی مانند سبزیجات ترکیب کرد تا از نظر پروتئین تکمیل شوند.ترکیب خوبی از غذاهای گیاهی حاوی غلات ، حبوبات ، سبزیجات و دانه های دیگر می تواند پروتئین کافی را بدون خوردن گوشت فراهم کند.

مشکلی در پروتئین غلات

بعضی از افراد به برخی پروتئین ها حساسیت دارند. غلاتی مثل گندم ، جو و یا جو دوسرحاوی پروتئین های گلیادین و گلوتئین هستند که وقتی با یکدیگر مخلوط شوند ، گلوتن تشکیل می دهند . گلوتن ماده ای چسبناک بسیار جذب کننده آب است که باعث قوام نان می شود.گلوتن مسئول مسمومیت های بیشماری با غذا در افرادی است که نسبت به آن حساسیت دارند. این بیماری به عنوان بیماری سلیاک شناخته می شود.

غلات غذاهای مفیدی برای رژیم لاغری هستند

غلات شامل انواع کربوهیدرات ها می باشد که برای کنترل چاقی توصیه می شوند. کربوهیدرات ها به فرد اجازه می دهد مدت زمان طولانی احساس سیری کند. این امر از گرسنگی بین وعده های غذایی و نیاز به میان وعده بین آنها جلوگیری می کند.

خوردن نان از دیرباز دشمن کسانی بوده است که می خواستند وزن خود را از دست بدهند. این امر به اشتباه منجر به کاهش مصرف گروه غذایی اساسی در تغذیه آنها و جایگزینی آن توسط مواد غذایی با ارزش پایین تر شده است.

امروزه رژیم های غذایی مدرن شامل غلات از جمله گروه اصلی مواد غذایی است. که اگر به درستی با سایر غذاهای گیاهی مانند سبزیجات ، میوه ها و … ترکیب شوند کالری کافی را برای بدن ما فراهم کنند تا وظایف خود را به درستی انجام دهد.

احساس سیری زیادی که غلات ایجاد می کنند باعث می شود انسان به دیگر غذاهای نامناسب میل پیدا نکند.

بعضی محصولات حاصل از غلات

 – آرد گندم: با آسیاب کردن غله (گندم) سبوس دار به دست می آید.

– نان قهوه ای: نوعی نان حاصل از آرد گندم سبوس دار است.

–  سبوس: قسمت بیرونی دانه که از طریق فرآیند پالایش جدا می شود.

–  جوانه ها: جوانه زدن غلات باعث ایجاد شاخه هایی می شود که به طور مستقیم می توان آنها را خورد.

– جوانه گندم: بذر گندم با همه خواص مهم آن پس از اندکی رشد می باشد .

– غلات سبوس دار: غلاتی كه تحت پالایش قرار نگرفته اند مانند بلغور جو دوسر ، گندم یا جو پوست نکنده.

– سمولینا: هنگام خرد کردن دانه های سنگین  تر به دست می آیند.

–  آرد ذرت: حاصل از آسیاب کردن دانه ذرت در غیاب گلوتن می باشد.

–  غلات صبحانه: غذاهایی هستند که از غلات (جو ، گندم و …. ) تهیه شده و با سایر ترکیبات غذایی مانند عسل یا شکر مخلوط می شوند.

ads
ads
ads

موضوعات مجله

.

آخرین مطالب مجله

.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد یا جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب
0